V roku 1911 spoločnosť Magyar Waggon és Gépkyár r.t. Györ dodala na úzkorozchodnú železnicu otvorený osobný vozeň 3. triedy s celkovou kapacitou 30 miest na sedenie. Priečne usporiadané sedadlá v celej dĺžke vozňa ho rozdeľovala na štyri nepriechodné oddiely so samostatnými vstupmi z boku vozňa. Za nepriaznivého počasia bolo možné zakryť jeho boky sťahovacou plachtou. V roku 1957 bol presunutý do Frýdlandu v Čechách, kde bol však pre danú železnicu nevhodný. Koncom roku 1958 sa ocitol na lesnej železnici v Ľubochni, kde sa stal najobľúbenejším osobným vozňom a často bol využívaný na prepravu turistov. Po zrušení železnice v roku 1966 ostal vozeň odstavený v miestach jeho depa.

Počas prvej Československej republiky bol vozeň preznačený na C/ú 301. V období 2. svetovej vojny dostal označenie C/ú 411 SŽ. Po prečíslvoaní osobných vozňov ČSD dostal v roku 1958 označenie B/ú 700, ktoré sa však na vozni zrejme nikdy neobjavilo.

O chátrajúci vozeň prejavilo záujem Technické múzeum v Brne, ktoré ho 3. decembra 1981 z Ľubochne odviezlo pre budovanú zbierku električkových vozidiel. Opravu vozňa vykonali ČSD Krnov. Od roku 1983 je súčasťou expozície Technického múzea v Brne-Lišni.

Foto: Martin Žarnovický

Go to top